Wednesday, July 13, 2011

diet dan 8 pantang besar saat berdiet

semua orang cakap aq gemoot...
oke fine... tak pe janji sihat..
nak diet tapi tak cukup tabah..heheheheh...
tunggu bulan pose lah yer...
sebab ape tak cukup tabah... haaa... sebab makanan-makanan ni lahh....


1)      Nasi
a.       Nasi..segala jenis nasi kerana yang wujud kat dunia ni lah.. nasi sememangnya kaya dengan karbohitrat. Karbohitrat yang terlampau pula akan bertukar menjadi lemak. Lemak pula menambah berat badan. Tetapi, kalau korang ambil secara bijak, tak ada hal. Cukup sekali sehari. Gantikan pengambilan nasi korang dengan sumber karbohitrat yang lebih ringan macam capati,tosei dan roti.
*boleh ke aku satu hari tak makan nasi sebab satu hari sekali mesti nak nasi punya lah...
2)      Hot dog
a.       Bagi yang minat hot dog pulak.. korang kene elakkan makanan nihh sebab sosej yang dihidangkan bersama mayonnaise tinggi kadar lemak dan joga sodium yang tak baik untuk kesihatan korang. Tapi kalau korang mengidam sangat nak makan sosej nih time diet korang boleh potong dua sosej tu dan lupakan mayonnaise...haa.. kan kurang sikit kadar kalori tuu..
*x de hal sebab jarang makan..heheheh
3)      Solid salad
a.       Jangan korang ingat korang makan salad korang diet tau... sebab solid salad nih cukup “solid “ dengan ayamnya..kentangnya..kejunya dan tak lupa mayonaisenye.. haaa... kan sama je kalori dengan nasi.. so.. korang jagan bising2 pulak bila korang diet tapi tak kurus2 yep..
*ni tak de hal sebab jarang makan salad..sebab nanti mak asyik perli je...
4)      Santan
a.       Masakan kat Malaysia ni sememangnya kaya dengan santan kan.. semua sedap2 kan.. hehehe... so korang kenalah buang kebiasaan nie dengan menggantikan dengan sup, masakan stim atau gantikan santan tu dengan susu cair dalam masakan korang.
*tapi aku suke makan kari..cam ne erkk...huhuhu
5)      Aiskrim
a.       Aiskrim memang seronok untuk dimakan kan.. terutamanya time2 panas.. jangan biarkan aiskrim mengganggu perjalanan diet korang.. makan dengan kadar sederhana saja.. jangan terlebih “ layan” pulak yep..
*ala....ni yang lemah nie...
6)      Coklat
a.       Haaa...ini adalah makanan yang paling digemari oleh kaum2 pompan macam aku nih.. hehehe... makan coklat memang tak hingat dunia.. bukan tak boleh makan coklat time berdiet.. buleo.. tapi dalam kuantiti yang sedikit lah yer.. sebab colat nih tinggi kandungan gula, lemak dan kalori... ingat tuuu...
*selamat tinggal coklat ku sayangg...(T_T)

7)      Makanan yang dipanggang
a.       Makanan yang dipanggang macam sate,steak dan burger tinggi dengan kandungan lemak.. makan dengan kuantiti sedikit sederhana dan nikmati makanan yang dipanggang nihh..dengan sayur-sayuran...
*berehh...hehehhe

8)      Minuman soft drink,iced coffe,cock tail dan smoothies
a.       Korang jangan memandang rendah dengan minuman yang korang minum... sebab minuman yang korang minum macam  yang dah disebutkan nie mengandungi kalori yang dalam benduk cecair yang mudah sesangat nak menyerap dalam badan... gantikan susu pekat manis yang korang selalu guna dengan susu low fat.. sebab ia membakar lebih banyak kalori...
*yang ni agak menggugat iman sikit....

so..ada yang nak berdiet???? sile lah renung-renungkan makanan yang anda ambil yer...hehehhee


No comments:

Post a Comment