Saturday, December 29, 2012

kahwin oh kahwin

tetibe lak buat entry kahwin kan..
hahahhaa... gatai kan aku...
(sebenarnya tertarik dengan status salah satu dari kawan aq)

ok lah bercerita bab kahwin nie...
macam-macam benda yang keluar sebenarnya..
hantaran lah.. tema warna lah.. mas kahwin lah... macam-macam lah lagi..

sebelum aku menyeleweng dari niat asal aku berblogging malam nie
point pertama aku adalah


haaa...ni lah point pertama aku..
hantaran nak beriban2.. aku pun tak paham.. trend agaknya..
ye lah kalau ada sedara mara yang hantaran doplohnam riban.. kau pon nak doplohnam riban..
kalau tak tak nak kawen...gitoooo...
kalau bakal laki kau gaji bulan 8 riban keatas bolehlah sis..
nie stakat 2 -3 riban.. kau nak suroh bakal laki kau makan pasir semata-mata nk kawen dengan kau??
dan ape yang aku bebelkan ni adalah sama dengan apa yang dipekatakan dalam islam..
hantaran hendaklah TIDAK membebankan lelaki. 
tp yg lelaki pulak jangan nak ambil kesempatan nak stakat 4-5 riban..
korang (lelaki) kena fikir, perbelanjaan untuk majlis..nilai harga barang pada waktu sekarang.. tu aja..

point kedua


kalau boleh nak buat majlis besar-besar gabak..
ni lagilah aku tak faham.. one of makcik aku pernah cakap yang anak kawan dia kahwin dengan askar/polis lepas tu dapat jalan bawah pedang.. lepas tu suroh aku lak nk carik laki yang macam tu supaya aku dapat jalan bawah pedang (KAU GILA!!! busyuk aku,aku nk letak mana??!!)
lagilah aku kompius.. jalan bawah pedang je pown... ape yang bestnye?? kalau dapat duit berjuta-jutaa dengan jalan bawah pedang tu aku nak jugak..
lepas tu buat besar-besar hanya untuk tunjuk dekat kawan-kawan yang majlis dia tu grand gila lah...
sekali lagi islam menuntut kita untuk buat majlis secara bersederhana.


tu pasal yang nk menunjuk lah...
yg sebaliknya pulak
mengikut islam kita wajib untuk memberitahu orang ramai bahawsanya kita sudah berkahwin
yang hang nk pi sorok2 hang dah kahwin kenapa??
kang bila hang mengandung orang keliling mengata kau..
lepas tu kau nak marah??? dah lah jemput pun idak...
alailahhh....


point aku yang seterusnya
sorry lah aku tak pandai nk lukis hantaran cantik2... =_="
tapi ape yang penting???
bukan kerjasama yee.. tapi tu.... bunyi orang cakap tu
yang biasa di dengar " ni je ke hantarannya?" 
"iya je beg tu original, entah-entah beli dekat chowkit" 
"tak standard betul perfume dia
"hantaran nak grand aje.. tak nak kalah"
welll untuk makcik makcik dan kakak kakak yang dok megumpat tu.. henti2 kanlah umpatan anda..
biarlah orang tu nk letak bedak cina (yang dalam kotak gambar orng opera tu) nak letak barang shu emura ke.. suke hati die orang lah
letak barang mahal orang mengata, letak barang murah pown orang mengata..
haiii.. tak paham aku..
tu semua kan ikut kemampuan mereka.. sebab hantaran ni umpama hadiah dari kedua2 belah pihak..
ada ok.. tak ada pun ok.. korang nk bagi makanan semua pun ok..
tapi kalau mengikut islam ni.. tak ada hantaran2 bagai ni.. 
tp kalau tak silap aku disebabkan adat melayu kita yang dar turun temurun jadi hukumnya hanyalah harus.. bukan wajib yer.. so tak ada pun tak salah.. (mengikut bahan bacaan yang aku dah baca lah)

pokoknya kepada sesiapa yang nak kahwin.. fikir lah 5 tahun akan datang (perancangan 5 tahun) bukan perancangan dari kau start tunang sampai kau kahwin.. lepas tu kau gelabah tak ada perancangan.. lepas tu mulalah pening2 bagai.

aku ni pun kalau boleh nak nikah dan buat majlis sederhana je..
duit2 hantaran tu simpan untuk masa akan datang..
tapi tu lah.. family pulak yang tak setuju nanti.. mungkin bukan mak aku.. tapi sedara mara..
almaklumlah.. family besar rapat.. so ape yang dieorang cakap akan mempengaruhi mak aku jugak nanti.. =_=. 


*to my busyuk.. jangan pening2 k.. kite slow and steady je.. kalau dah jodoh tak kemana.. kerja rajin2 k.. nnt sy dah kerja sy akan berganding bahu untuk merialisasikan ape yang kite dah rancang k.. winkwink xoxo*
.




No comments:

Post a Comment