Tuesday, October 14, 2014

sakit hati kite...

lame weyhh tak menulis-tulis karangan panjang-panjang nii...

hari ni terasa nak menulis sebab bosan sangat kat office.. tak ada kerja dah nak korek.. semua kerja dah settle dah... ho liaw kerja-kerja yang ada... huhuhu

almaklumlah time-time busy aku time-time gaji je..
kalau lambat mulalah si guard-guard cap ayam tu bising-bising.. kalau cepat terima kasih pun tak dengar.. sedih tauu..

boss pulak bunyi katanye dalam bajet 2015 najib ada sebut elaun pengawal keselamatan ada RM 150.. aku?? entahlah tak dengar sangat budget2 nih.. sebab nanti sakit hati je.. huhuhuhu

tapi bile sebut je ade elaun nie.. aku kompem yang teramat-amat kompem mereka-mereka nie menyalak nak kan elaun tu.. bukan company tak boleh bagi.. boleh.. tapi the logik is.. pekelilng keluar RM 10 untuk kadar harga sejam pengawal keselamatan.. paling tinggi pihak kerajaan berani bagi pada petender rm 7.50 sejam.. jauh beza kau kalau buat kira-kira secara pukal.. nak tambah elaun lagi.. berapa je untung company? nak bayar gaji aku lagik??

Bukan nak kata apa tapi kalau boleh pihak kerajaan/PTJ/swasta nak company rata-rata masuk harga rendah.. ada yang mintak sampai masuk RM 5.00++ untuk satu jam.. gila kau.. nak bagi guard gaji berapa??company kecik yang dia lah boss dia lah kuli boleh lah..tak ada office..kerani..

Masuk RM 7.50 pun sakit company nak bagi gaji pokok RM900 tanpa elaun tau. tambah elaun. cuti, public holiday..itu ini ...maka total gaji guard sekurang-kurangnya 2K ++ ..  dengan harga tender RM7.50 sejam?? mampu??

Pening kenkadang kepala aku bila buat kira-kira company.. nie lagi lah dengan GST nye tahun depan.. minyak naik.. aku tengok harga barang dah mula naik sikit.. tahun depan GST tak tahu lah aku berapa banyak pulak harga naik..

kesimpulannya.. kena buat loan lah nak kawin nanti...sedihhh...

No comments:

Post a Comment